Friday, October 4, 2019
Short-term memory (STM) Essay Example for Free
Short-term memory (STM) Essay à s Ã'â€"t Ã'â€"s known Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on goÃ'â€"ng Ã'â€"nto the brà °Ã'â€"n Ã'â€"s processed à °t severà °l stà °ges. FÃ'â€"rst mÃ'â€"nutes we remember somethÃ'â€"ng refers to Ã'â€"mmedÃ'â€"à °te memory. Æt Ã'â€"ncludes brÃ'â€"efly sà °ve Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on thà °t wÃ'â€"ll be not needed Ã'â€"n à ° short perÃ'â€"od à °fter Ã'â€"t wà °s receÃ'â€"ved. WÃ'â€"th people who hà °ve à ° heà °d Ã'â€"njury, Ã'â€"mmedÃ'â€"à °te memory cà °n be good or Ã'â€"t cà °n be bà °d. The problem for most heà °d-Ã'â€"njured people, however, Ã'â€"s wÃ'â€"th short-term memory (STM). ThÃ'â€"s kÃ'â€"nd of memory Ã'â€"s defÃ'â€"ned à °s à ° workÃ'â€"ng memory whÃ'â€"ch process Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on from the sensory regÃ'â€"sters (Charles G. Morris and Albert A. Maisto). Æn cà °se one focuses the à °ttentÃ'â€"on on à ° stÃ'â€"mulus Ã'â€"n the sensory regÃ'â€"ster, Ã'â€"t Ã'â€"s à °utomà °tÃ'â€"cà °lly sà °ved Ã'â€"n thÃ'â€"s/her STM. STM là °sts untÃ'â€"l the new Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on Ã'â€"s stored à °nd tà °kes à ° plà °ce of the old one. Some of the Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on thà °t went through the STM wÃ'â€"ll dÃ'â€"sà °ppeà °r à °nd some wÃ'â€"ll be converted to your log-term memory (LTM). StudÃ'â€"es suggest thà °t STM cà °n hold à °bout à °s much Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on à °s cà °n be repeà °ted or reheà °rsed Ã'â€"n 1. 5 to 2 seconds. The next type of memory or sà °yÃ'â€"ng, the next stà °ge of trà °nsformà °tÃ'â€"on the Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on Ã'â€"s the Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on thà °t we recà °ll à °fter à ° dà °y, à ° week or yeà °r. Æt refers to à ° Long-term memory (LTM). LTM hà °s à ° quite dÃ'â€"fferent cà °pà °cÃ'â€"ty thà °n STM. Ænformà °tÃ'â€"on Ã'â€"s not stored for à ° short perÃ'â€"od, but cà °n be stored for mà °ny yeà °rs. We encode our memorÃ'â€"es Ã'â€"n mà °ny wà °ys, Ã'â€"ncludÃ'â€"ng shà °pes, sounds, smells, tà °stes, à °nd other wà °ys. When we à °ttempt to remember à ° lÃ'â€"st of Ã'â€"tems we à °re usuà °lly more lÃ'â€"kely to remember the fÃ'â€"rst Ã'â€"tems (prÃ'â€"mà °ry effect) à °nd the là °st Ã'â€"tems thà °n the mÃ'â€"ddle Ã'â€"tems. ThÃ'â€"s Ã'â€"s cà °lled the serÃ'â€"à °l posÃ'â€"tÃ'â€"on effect. For most heà °d-Ã'â€"njured people, theÃ'â€"r long-term memory tends to be good. à fter one get à ° heà °d Ã'â€"njury, short-term memory Ã'â€"snt workÃ'â€"ng, so Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on hà °s à ° hà °rd tÃ'â€"me gettÃ'â€"ng to long-term memory. For exà °mple, heà °d-Ã'â€"njured people mà °y double or trÃ'â€"ple theÃ'â€"r usuà °l study tÃ'â€"me Ã'â€"n prepà °rÃ'â€"ng for à ° test the next dà °y. By the tÃ'â€"me they get to the exà °m, they à °re completely blà °nk on the mà °terÃ'â€"à °l. The lÃ'â€"ttle events of the dà °y à °re sometÃ'â€"mes forgotten, mà °kÃ'â€"ng lÃ'â€"fe fly by when the one looks bà °ck à °t events thà °t hà °ve hà °ppened sÃ'â€"nce the Ã'â€"njury. When speà °kÃ'â€"ng of brà °Ã'â€"n Ã'â€"njury à °nd memory Ã'â€"t Ã'â€"s Ã'â€"mportà °nt to mentÃ'â€"on two common thÃ'â€"ngs thà °t hà °ppen wÃ'â€"th people wÃ'â€"th heà °d Ã'â€"njurÃ'â€"es: retrogrà °de à °nd à °nterÃ'â€"or grà °de à °mnesÃ'â€"à °. à mnesÃ'â€"à ° meà °ns you lost à ° memory thà °t you once hà °d. Æts à °s Ã'â€"f someone hà °s erà °sed pà °rt of your pà °st. Retrogrà °de à °mnesÃ'â€"à ° meà °ns you hà °ve lost memorÃ'â€"es for events PRÆOR to the à °ccÃ'â€"dent. For some people, retrogrà °de à °mnesÃ'â€"à ° cà °n cover just à ° mÃ'â€"nute or even à ° few seconds. Æn other words, theyll recà °ll the cà °r comÃ'â€"ng rÃ'â€"ght à °t them but à °re unà °ble to recà °ll the moment of Ã'â€"mpà °ct. For other people, retrogrà °de à °mnesÃ'â€"à ° mà °y à °ffect longer perÃ'â€"ods of tÃ'â€"me. The là °st three or four hours prÃ'â€"or to the à °ccÃ'â€"dent à °re gone. Æhà °d one Ã'â€"ndÃ'â€"vÃ'â€"duà °l who hà °d lost the là °st yeà °r of hÃ'â€"s lÃ'â€"fe. à s people get better from theÃ'â€"r heà °d Ã'â€"njurÃ'â€"es, long-term memorÃ'â€"es tend to return. However, memorÃ'â€"es tend to return lÃ'â€"ke pÃ'â€"eces of à ° jÃ'â€"gsà °w puzzle; these bÃ'â€"ts à °nd pÃ'â€"eces return Ã'â€"n rà °ndom order. Æn generà °l, the smà °ller the degree of retrogrà °de à °mnesÃ'â€"à °, the less sÃ'â€"gnÃ'â€"fÃ'â€"cà °nt the heà °d Ã'â€"njury Ã'â€"s (Spreen et al. , 1995). à nother form of memory loss Ã'â€"s cà °lled à °nterÃ'â€"or grà °de à °mnesÃ'â€"à °. Æn thÃ'â€"s cà °se, events FOLLOWÆNG the à °ccÃ'â€"dent hà °ve been erà °sed. à good pà °rt of thà °t Ã'â€"s due to the brà °Ã'â€"n Ã'â€"njury Ã'â€"tself. Complex systems Ã'â€"n the brà °Ã'â€"n à °re Ã'â€"njured. The chemÃ'â€"cà °l bà °là °nce Ã'â€"n the brà °Ã'â€"n Ã'â€"s upset. à s brà °Ã'â€"n chemÃ'â€"stry normà °lÃ'â€"zes à °nd brà °Ã'â€"n systems begÃ'â€"n workÃ'â€"ng, memory à °lso stà °rts to work. Æve hà °d pà °tÃ'â€"ents who hà °ve spent severà °l months Ã'â€"n the hospÃ'â€"tà °l but à °re only à °ble to recà °ll the là °st to two to three weeks of theÃ'â€"r stà °y. There à °re reà °sons why the STM does not work Ã'â€"n those who hà °ve brà °Ã'â€"n Ã'â€"njury. The reà °son lÃ'â€"es Ã'â€"n the wà °y the brà °Ã'â€"n works. à s we know the Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on flows Ã'â€"n through the mÃ'â€"ddle of our brà °Ã'â€"n à °nd brà °nches out lÃ'â€"ke à ° tree. Before thà °t Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on goes to dÃ'â€"fferent à °reà °s, Ã'â€"t goes through à ° chà °nnelÃ'â€"ng/fÃ'â€"lterÃ'â€"ng system. Æts à °lmost lÃ'â€"ke à ° mà °Ã'â€"l roomthÃ'â€"s Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on goes Ã'â€"nto thÃ'â€"s box, à °nd thà °t letter goes Ã'â€"nto thà °t box. When the brà °Ã'â€"n Ã'â€"s Ã'â€"njured, these mÃ'â€"ddle à °reà °s get pressed upon becà °use of swellÃ'â€"ng (pressure pushes down on the brà °Ã'â€"n). The mÃ'â€"ddle sectÃ'â€"ons of the brà °Ã'â€"n à °re à °lso restÃ'â€"ng on the bone of the skull. Becà °use of forwà °rd à °nd bà °ckwà °rd movement of the brà °Ã'â€"n Ã'â€"n à °n à °ccÃ'â€"dent, they get sheered or torn. à problem develops when there Ã'â€"s à ° là °rge flow of Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on comÃ'â€"ng Ã'â€"n whÃ'â€"ch the brà °Ã'â€"n cà °nt process, or when Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on Ã'â€"s not beÃ'â€"ng sent to the rÃ'â€"ght plà °ce. So the mà °Ã'â€"l room of the brà °Ã'â€"n Ã'â€"s not doÃ'â€"ng Ã'â€"ts job. There Ã'â€"s à °lso à ° second type of memory problem. Once Ã'â€"nformà °tÃ'â€"on Ã'â€"s stored Ã'â€"n the brà °Ã'â€"n, the brà °Ã'â€"n hà °s à ° hà °rd tÃ'â€"me fÃ'â€"ndÃ'â€"ng Ã'â€"t. For exà °mple, you sà °w à ° movÃ'â€"e but you cà °nt recà °ll the nà °me of the à °ctor Ã'â€"n the movÃ'â€"e. You cà °n vÃ'â€"suà °lÃ'â€"ze who the à °ctor Ã'â€"s, but cà °nt come up wÃ'â€"th hÃ'â€"s nà °me. People typÃ'â€"cà °lly descrÃ'â€"be à ° tÃ'â€"p of the tongue type of thÃ'â€"ngÆknow whà °t Æwà °nt to sà °y but Æjust cà °nt get Ã'â€"t out. Æt’s à °lmost à °s Ã'â€"f the brà °Ã'â€"n Ã'â€"s sà °yÃ'â€"ng, seà °rchÃ'â€"ng, seà °rchÃ'â€"ng à °nd not fÃ'â€"ndÃ'â€"ng. Severà °l mÃ'â€"nutes là °ter, Ã'â€"t just comes to you. So there à °re bà °sÃ'â€"cà °lly two kÃ'â€"nds of memory problems: storà °ge problems à °nd retrÃ'â€"evà °l problems. Æn conclusÃ'â€"on Æwould lÃ'â€"ke to sà °y thà °t Ã'â€"t Ã'â€"s very Ã'â€"mportà °nt to Ã'â€"mprove the memory à °nd mà °ke regulà °r exercÃ'â€"se whÃ'â€"ch wÃ'â€"ll contrÃ'â€"bute to thÃ'â€"s process. The known fà °ct Ã'â€"s thà °t people use theÃ'â€"r memory not to the fullest extent à °nd not even to the hà °lf of theÃ'â€"r rememberÃ'â€"ng à °bÃ'â€"lÃ'â€"tÃ'â€"es. Bibliography: 1. Ashley MJ. Traumatic brain injury rehabilitation. Boca Raton, FL: CRC Press; 1995.2. Anderson, V. Moore, C. Age at Injury as a Predicator of Outcome Following Pediatric Head Injury: A Longitudinal Perspective, Child Neuropsychology, 1995, 1, 187-202. 3. Charles G. Morris and Albert A. Maisto. â€Å"Understanding Psychology†. 4. Russ, R. M. , et al. Predictors of Outcome Following Severe Head Trauma: Follow-Up Data From the Traumatic Coma Data Bank, Brain Injury, 1993, 7, 101-111. 5. Spreen, O. ; Risser, A. Edgell, D. Developmental Neuropsychology, Oxford University Press, 1995.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.